mandag, juni 19, 2006

Den Transmongolske Jernbane

Den 4. juli klokken 21:30 sætter jeg foden i det kinesiske tog nr. 4. Der skal jeg være de næste 6 døgn - fra tirsdag den 4. juli til mandag den 10. juli, i en lille kupé med plads til 4 personer.

Ruten hedder Den Transmongolske Jernbane - modsat Den Transsibiriske Jernbane. Sidstnævnte er den oprindelige jernbane, bygget for at skabe forbindelse mellem Moskva og Vladivostok. Vladivostok ligger som det syd-østligste punkt i Rusland. Arbejdet blev påbegyndt i 1891 og vistnok afsluttet i starten af 1900-tallet. Det er verdens længste sammenhængende jernbane-strækning med en længde på 9289 km og strækkende over 7 tidszoner.

Men det er ikke den rute jeg tager. Jeg tager Den Transmongolske Jernbane. Den deler sig fra Den Transsibiriske 13 km øst for Ulan-Ude. Herfra skærer den gennem Mongoliet, gennem Gobi ørkenen, ned i Kina og slutter i Beijing. Længden er 7865 km og tager 132 timer i alt. Imponerende!

Toget gør holdt ca. 2-3 gange om dagen med omkring 20 minutters ophold. På alle stationerne er der boder og kiosker, som efter sigende skulle sælge alt. Specielt skulle det være dejligt at købe noget frisk frugt som alternativ til spisevognens noget ensformige spise (spisevognen udskiftes dog i de tre lande).

Herunder er et billede af ruten. Den starter nu godt nok i Moskva. Klik på billedet for at se det i fuld størrelse.



På billedet ses de forskellige byer, toget gør holdt i undervejs. Køreplanen er som følger:


By Ankomst Afgang Dag

Moskva - 21:30 Tirsdag
Vladimir 00:33 00:56 Onsdag
Perm 19:21 19:44 Onsdag
Ekaterinborg 01:18 01:41 Torsdag
Novosibirsk 22:13 22:28 Torsdag
Krasnojarsk 10:51 11:11 Fredag
Irkutsk 05:39 06:02 Lørdag
Ulan-Ude 13:01 13:31 Lørdag
Ulan-Bator 07:33 08:03 Søndag
Beijing 14:29 - Mandag